Hotel Maastricht

Wij zijn Townhouse! #1 – Ayse over het managen van een hotel

Vanaf nu stel ik met regelmaat een Townhouse-medewerker aan jullie voor! Een van onze helden die er dagelijks voor zorgt dat onze logees zich bij ons thuis voelen, de gezichten achter Townhouse die het hotel succesvol maken. Daar heb je een team van gedreven mensen voor nodig die samen het beste eruit halen. Degene die de spits afbijt is Ayse, onze assistent hotelmanager. Weten hoe haar dag eruit ziet?

ayse plantaz assistent hotelmanager townhouse receptie

‘Dagelijkse dingen bijzonder maken’ achter de schermen

“Logees die bij Townhouse inchecken zien als eerste onze helden aan de receptie, waar ze een lekker kopje soep krijgen. Hun logeerkamer is lekker schoon, het bed fris opgemaakt en als onze logees om een extraatje op de kamer hebben gevraagd zoals een flesje wijn, staat dit ook voor ze klaar. ’s Ochtends vinden ze het ontbijtbuffet met een glas bubbels in onze woonkamer. Dit is wat de meeste mensen aan ‘de voorkant’ zien als ze bij ons logeren. Dagelijkse dingen die we in Townhouse bijzonder maken. Achter de schermen zorg ik ervoor dat deze operationele kant van het hotel tot in de puntjes verzorgd is en op rolletjes loopt! Als we bijvoorbeeld iets extra’s willen doen tijdens een feestdag of evenementen in Maastricht, zorg ik ervoor dat de ontbijtdienst op tijd weet wat ze moeten bestellen en klaarzetten en housekeeping weet wat ze als extraatje op de kamers mogen leggen. Townhouse geeft me hierin heel veel vrijheid, ik kan er fijn mijn creativiteit in kwijt!

Pieken tijdens speciale evenementen in Maastricht

“Een periode waar ik altijd heel erg naar uitkijk is die rondom TEFAF. Het brengt een bepaalde druk met zich mee, de hele stad bereidt zich voor om alles perfect te verzorgen en ik ook. Tijdens die dagen zie ik veel vaste gasten opnieuw bij ons logeren en het is gaaf om ze weer opnieuw te verrassen. Dat doen we natuurlijk alle dagen van het jaar al, alleen brengt TEFAF nog meer ruimte met zich mee om onze gasten extra te verwennen. Geven we ze sowieso al een kopje soep, staan er dan ook champagne met aardbeien, truffels en hartige bites klaar. Het hele team bedenkt dan iets creatiefs, iets nieuws zodat we boven de verwachting kunnen uitstijgen. Voor onze ontbijtdienst, frontoffice en housekeeping is het tijdens die dagen de meest drukke periode van het jaar, de lat ligt hoog, en ik zorg er daarom voor dat iedereen goed is voorbereid. Op die manier gaan we samen met heel veel plezier die drukke periode tegemoet en kijken we ernaar uit!”

Van receptioniste doorgegroeid tot assistent hotelmanager

ayse plantaz assistent hotelmanager townhouse“Inmiddels heb ik van heel wat functies bij La Bergère Group mogen proeven om te komen tot waar ik nu sta. Toen ik aan de hotelschool studeerde ben ik begonnen als stagiaire bij het hotel waar het ooit mee begonnen is, Eden Designhotel. Later kwam ik de toenmalige hotelmanager van Hotel Le Roi tegen, het hotel waar nu Townhouse zit, waar ik begon als receptioniste. Bij Le Roi had ik al eens gewerkt als ontbijtmedewerker toen ik 16 was. Kleine wereld! Nadat Townhouse officieel geopend werd in 2009 ben ik doorgegroeid naar de functie van duty manager en heb ik ook een tijdje gewerkt als sales manager. Nu ben ik assistent hotelmanager en dat bevalt hartstikke goed! Wat het werken speciaal maakt voor mij is dat het team dat zich iedere dag voor 100% inzet. Je wordt continu aangemoedigd om het beste uit jezelf te halen omdat iedereen dat doet.”

Leuke en gekke momenten in Townhouse

“Wat mij het meeste plezier brengt in mijn werk? Als gasten na een soms lange reis meteen een big smile hebben als ze voor me staan. Ik begroet continu nieuwe en bekende gezichten, iedere dag is daardoor weer anders en er gebeurt altijd wel iets onverwachts. Ook achter de schermen. Ik vergeet het nooit meer… Kwam er opeens een bestelling binnen van 50 kilo bananen. Per ongeluk verkeerd besteld, het hadden er een paar voor op de fruitschaal moeten zijn. Dan liggen we samen eerst dubbel van het lachen om daarna een oplossing te vinden.”

Even niet aan het werk? Ayse’s favoriete plekken in Maastricht

“Dat zijn er een aantal! Sint Pietersberg om te wandelen, om te rennen of in het zonnetje te zitten en te picknicken. Het terras van Café Zuid om in de zomer buiten in de zon op de strandstoeltjes te zitten. Het Jekerwartier is hartstikke gezellig, fijn slenteren door de Koestraat en de Pieterstraat. Tot slot kun je iedere dag van de week naar De Gourverneur toe voor het lekkerste biertje.”

Je leest het, achter de schermen staan we niet stil. Het is het team van medewerkers dat iedere opnieuw ervoor zorgt dat onze logees zich hier thuis voelen, dat kun je niet alleen en het gaat niet vanzelf. Alle collega’s noem ik daarom helden, mensen die een stapje extra zetten en het beste uit zichzelf én uit anderen halen. Ayse is er een van. De volgende keer stel ik een nieuwe held aan je voor!

Rino Soeters
Algemeen Directeur